Ana Sayfa Hakkımızda Akademik Kadro Jeet Kune Do Muay Thai Kick Boks Wushu Matrak İletişim
Ana Sayfa    Yazar Listesi     Makale Listesi
ÇOCUKLARI ÇALIŞTIRAN ANTRENÖRLERE TAVSİYELER
Facebook Twitter Google+

ÇOCUKLARI ÇALIŞTIRAN ANTRENÖRLERE TAVSİYELER

Halter ve vücut geliştirme gibi yalnız ağırlığa dayalı sporlar, saate karşı bisiklet yarışı ve bir saatten uzun süre süren tenis karşılaşması gibi ağır bir direnç isteyen, kalp-damar sistemini ağır bir şekilde çalıştıran sporlar ve boks, güreş, ragbi gibi bazı travmatik tehlikeleri olanlar çocuklara tavsiye edilmez. Şunu bir ilke olarak telakki ediniz: Kasların geliştirilmesine ergenlikten önce başlayan antrenör ehil olamaz. Antrenman yanlışlığı çocukların sakatlanmalarına neden olabilir. Fazla yüklenmeyle tek tip antrenmanlarla yalnızca belirli bir spor dalında yapılan yoğun çalışmalar sonucu aşırı kullanım sakatlıkları söz konusu olabilmektedir. Bir dövüş sporcusu mesela sırf ayak tekniklerine ağırlık verirse zararı sadece kollarının ihmali değildir; bacaklarının sakatlanmaya maruz kalması da söz konusu olabilir. Bu durum çocuklarda daha çok ve daha çabuk gerçekleşir. Aynı vücut parçasının sürekli hareketinin söz konusu olması bu bölgedeki kas, tendon ve eklem yapıları yeterince gelişmemişse tekrarlanan hareket sakatlığa neden olabilir. Anatomik yetersizlik de sakatlığa yol açabilir. Bazı sporcular bazı egzersiz veya teknikleri yapmaya anatomik olarak müsait değildirler. O yüzden bir sporcu bir diğerine bakarak aynı olmaya çalışmamalıdır. Her sporcunun kendine özgün cevherleri, yetenekleri ve farkı vardır. Ayak tabanlarının geniş olması veya olmaması, kalçaların genişliği ya da darlığı, bacakların uzunluğu ya da kısalığı vs. kişiyi branşlaşmaya da mecbur kılar. Vücutta aşırı yorgunluk, eklemlerde romatizma, bacaklarda kan dolaşımı bozukluğu ise sakatlıklara neden olabilir. Çocukluktan yetişkinliğe geçerken performansı artırmak için yapılan yoğun antrenmanlar arasında ağırlık çalışmaları sorun oluşturur.

 

Yine bazı sürat, kuvvet ve dayanıklılık egzersizleri zaman zaman aşırı kaçmamak ve programın devamlı egzersizi olarak kabul edilmemek kaydıyla dâhil edilebilirler. Fakat bunlar çocuğu sürantrene etmemek ve antrenmana renk katmak amacıyla yaptırılmalıdır. Amaç “yormak değil” değişiklikler katarak monotonluğu ortadan kaldırmaktır. Hücum sporlarında çocuğa saldırmasını öğretmeden evvel merhamet hissi kazandırılmalıdır. Güzel ahlak kazandırılmadan evvel edineceği başka bir şey yoktur. Bu yaşlarda edinilmeyen bazı karakteristik özellikleri ilerleyen yaşlarda edinmek mümkün olmayabilir. Örneğin saygılı olmayı huy edinmemiş bir çocuğun topluma kazandırılması çok zordur. Evrensel olarak kabul edilen yetenek seçme ve yönlendirme ilkeleri her ülkenin kendine mahsus sosyal, kültürel ve etik düzenine uymadıkça verimli olamaz. Bu küçük yaşlarda başlar. Zira spor çocuk yaşta yapılmamış ise yetişkinlikte antrenmanla performansın geliştirilmesi mümkün olamayacaktır. Genç yaşlarda düzenli spor yapma alışkanlığını kazandırmak da öyle kolay değildir. Spor her mevsim ihmal edilmemelidir; ama yaz ayları özellikle çocuklar için daha avantajlıdır.

 

Doğal olarak çocukta aerobik kapasite düşüktür. Eforla duyulan yorgunluk hissi kişi genç olduğu nispette az olacaktır. Bağışıklık sistemini güçlü tutmanın yolunun doğal yaşamak, düzenli egzersiz yapmak, doğru beslenmek ve mümkün mertebe stresten uzak durmak olduğu unutmamalıdır. Çocuklarda 8 saatlik uykuyla dinlenme bağışıklık sistemini onarır. Hafif bir egzersiz kanda antikorların dolaşımını artırıp bakterilerin akciğerde toplanmasını engelleyerek bağışıklık sistemini güçlendirir. Hiçbir şey yapmamaktansa bari haftada 3 gün de olsa yarım saat yürümek veya yüzmek veyahut bisiklete binmek şarttır. Biyolojik değeri yüksek vitamin, mineral ve proteinler tüketilmelidir.

 

Antrenman organizmanın kuvvet, kardiyovasküler - kassal dayanıklılık, nöro-müsküler koordinasyon, esneklik gibi fonksiyonları geliştirmeyi esas alır. O halde antrenman sadece ısınma ve ter atma olarak görülmemelidir. Fabrika işçileri, inşaat işçileri ya da herhangi bir işçi tipik de olsa bir nevi antrenman yapıyor değildir; dikkat edilirse onlar bu işten mesai sonunda mutlaka yorgun ayrılırlar. Oysaki ideal bir antrenmanda hem çok terlersiniz ve hem de kapasite zorlanır; ama idman sonunda kuş gibi hafiflersiniz. Fakat şu ilke unutulmamalıdır: Antrenmanda muayyen egzersizleri giderek ağırlığı artan bir şekilde tekrarlamak gerekir. O halde çocukların eğitiminde antrenörlere çok iş düşmektedir. Antrenör çocuğun gelişimiyle alakalı biyolojik, fizik ve sosyal problemleri konusunda malumatlı olmalı; çocuğun kişiliğini, gelişimini ve olanaklarını belirlerken isabetli olmalıdır. Çalışmalar çocukların yaşlarına uygun olmalıdır. Mesela ağır uzun mesafe koşuları çocuklardan istenemez. Akıl baliğ olduğunda savunma sporlarına başlayabilirler; fakat gelişimleri, vücut büyüklükleri, becerileri, cinsleri dikkate alınarak sınıflandırılmalı ve kronolojik yaşa göre ayarlanmalıdırlar.

 

Spor bazı hastalıkları önlese ve hatta bazı hastalıklara rağmen yapılsa bile yine de öyle bazı hastalıklar da vardır ki sporu önler. Mesela spor astma krizini önleyebilir. Yüzme antrenmanları astmatiklere bir reçete gibi tavsiye edilebilir. Fakat mesela hepatitli çocuklar spor yapmamalıdırlar. Sağlıklı hale döndükten 3 ay sonra fiziksel eforlara müsaade edilebilir. Öyleyse spor çocuğun problemli olduğu branşta uzman bir doktorla kontak kurulmadan gerçekleşmemelidir. Çocuğunuz grip ise zorlu fiziksel egzersizler yapmamalıdırlar. Çünkü bu rahatsızlığı yenmek için dinlenme şarttır. “Bir ter atsın geçer” denecek durum ve yaş özellikle çocuklardaki grip için geçerli değildir. Normal şartlarda zorlu fiziksel egzersizler kalbe zararlı olmasa bile enfeksiyonlu bir durumda zararlı olabilirler. Anemik çocuklar her türlü sporu yapabilirler. Fakat tedavi edilinceye kadar müsabakalara katılmamalıdırlar. Epileptik çocuklar doktor kontrolü altında iseler yaşlarına uygun sportif çalışmaları yapabilirler. Göz ve böbrek gibi çift olan organlardan birini kaybetmek yarışmalara katılmayı önlese bile, spor yapmayı önlemez. Hidroselli hastalar temas sporlarına başlamadan evvel tedavi edilmelidirler.

 

Antrenörler branşa kayıt yapmadan evvel özellikle çocuklar hususunda en azami dikkati göstermeli ve müşteri gibi görmemelidirler.

Ajans Manisa
Tasarım ve Programlama